- Wyciąganie liny z beczki.
Ćwiczenie to wpływa na usprawnienie motoryki małej, rąk. Ćwiczenie stymulujące pracę obu półkul mózgowych (ruch naprzemienny rąk). Dodatkowo poprawia się napięcie mięśniowe w obrębie kończyn górnych. Stymulacja proprioceotywna, usprawniająca czucie głębokie (ze względu na ciężar liny). Dzieci w trakcie zabawy są aktywne i ciekawe, czy na końcu liny jest coś umieszczone, chętnie robią zawody, kto szybciej wyciągnie linę.
- Układanie kształtów, figur, liter, cyfr z liny.
W trakcie tego ćwiczenia dziecko usprawnia twórcze myślenie. Poprzez swobodną zabawę układa różne kształty z liny (zabawne, fantazyjne, konkretne symbole). Dodatkowo dziecko poprawia orientację w schemacie własnego ciała – układając ciało w kształcie danej cyfry czy litery. Lina ma zastosowanie dydaktyczne np.: w trakcie wprowadzania u dzieci liter czy symboli matematycznych.
- Tor przeszkód.
Lina jest rewelacyjnym elementem toru przeszkód. Warto wykorzystać ją jako ćwiczenie chodu po linie, z krzyżowym omijaniem liny czy chodzenia bokiem. W trakcie tego ćwiczenia dzieci usprawniają koncentrację uwagi, spostrzegawczość, poprawiają reakcje równoważne. Warto zwrócić uwagę na stymulację dotykową i proprioceptywną stóp, kiedy ćwiczenie to wykonywane jest boso.
- Przetaczanie.
Materac z liną przygotować może nauczyciel/terapeuta, ale również warto zachęcić dziecko do twórczej zabawy. Po tak ułozonej linie dziecko przetacze się. W trakcie tego ćwiczenia może przenosić elementy (np. kółeczka) z jednej strony materaca na drugą. Ćwiczenie to usprawnia polisensorycznie funkcjonowanie dzieci poprzez stymulację przedsionkową, proprioceptywną, dotykową. Dodatkowo dziecko lepiej radzi sobie z przekraczaniem linii środkowej ciała, a co za tym idzie polepszenie współpracy obu półkul mózgowych.
- Marsz przedszkolaków.
Dzieci idą w rytm muzyki trzymając linę. Osoba prowadząca kieruje powstały „pociąg” w różne strony, zmienia kierunki prowadzi w koło, tworzy ślimaki itp.
- Spacer po linie.
Dzieci podzielone na dwie drużyny. Uczestnicy pokonują sznurkową drogę (każda drużyna oddzielnie) starając się nie stracić równowagi. W przypadku, gdy uczestnik nie nadepnie na linę musi rozpocząć spacer od początku. Wygrywa drużyna, w której uczestnicy w krótkim czasie wykonają zadanie poprawnie.
- Skoki.
Prowadzący tworzy koło z liny na umówiony sygnał dzieci wskakują i wyskakują z koła wg polecenia prowadzącego : przodem, tyłem, bokiem, obunóż na jednej nodze.
- Taniec pod liną.
Prowadzący (2 os.) trzymają linę na wysokości ramion. Dzieci przechodzą pod liną w rytm muzyki – tańczą. Po każdym przejściu lina opuszczana jest coraz niżej.
- Przeciąganie liny.
Dzieci podzielone na dwa zespoły, stoją po obu końcach liny. Na sygnał prowadzącego każda z drużyn próbuje przeciągnąć linę na swoją stronę.
- Tunel.
Dzieci ustawione w rzędzie kolejno przechodzą przez tunel. Za każdym razem prowadzący zmienia sposób przechodzenia : na czworakach, czołgając się, tyłem. To atrakcyjniejsza wersja zabawy „skoki przez linę” – z rytmicznie deklamowaną wyliczanką. Ta zabawa zręcznościowa uczy koordynacji i refleksu.
- Trzymaj puść.
Dzieci ustawiają się w szeregu jedno obok drugiego. Do rąk dostają długą linę, której się łapią. Opiekun wydaje komendy: na słowo „trzymaj” dzieci puszczają linę, a na słowo „puść” trzymają ją. Kto się pomyli odpada z gry. Zwycięzcą zostaje ten kto wytrwa najdłużej. To on dostaję nagrodę.